Zobacz klip Ridley'a Scotta.

Wyemitowana w czasie meczu reklamówka przeszła do kanonu gatunku. Wyreżyserowanie klipu powierzono Ridleyowi Scottowi, a jej koszty przekroczyły rekordową jak na owe czasu kwotę 900 tys. dol.

Reklama

Poznaj historię Apple'a, Macintoshy i Steve'a Jobsa.

W trwającej minutę reklamówce twórcy przedstawili historię nawiązującą do "Roku 1984" Orwella. Na ekranie pojawiał się rząd maszerujących, ubranych w podłe uniformy robotników. Przy wtórze hałasujących maszyn wędrowali oni ku sali, gdzie na telebimie przemawiał Wielki Brat. Nagle do fabryki wpadała heroina (modelka i lekkoatletka Anya Major) uosabiająca Macintosha (na jej T-shircie znajdował się wizerunek komputera). Kobieta stawała przez ekranem i rzucała młotem, prosto w oko Wielkiego Brata.

Reklama

Pierwszy raz reklamę wyemitowano w listopadzie 1983 r. w małej stacji KMVT w Twin Falls (Idaho) - tylko po to by klip mógł stanąć do konkursu na najlepszą reklamę. Za prawdziwą datę premiery należy uznać 22 stycznia 1984 r. - film pojawił się w bloku reklamowym po trzeciej kwarcie finałów NFL. Choć klip pokazano w telewizji praktycznie tylko raz, zapadł w pamięć i doczekał się wielu nagród, m.in. Grand Prix festiwalu w Cannes (1984) oraz tytułu reklamy wszech czasów (1997.)