„Tetris” stworzył w czerwcu 1984 r. Aleksiej Pażytnow. 29-letni wówczas absolwent Moskiewskiego Instytutu Lotnictwa pracował w Rosyjskiej Akademii Nauk jako researcher zajmujący się sztuczną inteligencją i komputerowym rozpoznawaniem mowy. Jednak po godzinach na przydzielonym do pracy komputerze Elektronika 60 Pażytnow wymyślał grę, która miała stać się międzynarodową rozrywką. – Byłem wtedy zafascynowany różnego rodzaju układankami i łamigłówkami. To była dla mnie odskocznia od obowiązków – wspomina. Pażytnow zaabsorbowany był wtedy rosyjską zabawką Pentamino – puzzlami z klocków o różnych kształtach, które należało odpowiednio ułożyć w pudełku, tak aby nie było między nimi żadnej luki. W dwa tygodnie naukowiec stworzył komputerową wersję tej gry. – Program nie był skomplikowany. Nie było punktów ani poziomów, ale zacząłem w to grać i nie mogłem przestać. To było to! – opowiadał później.

Nową grę nazwał „Tetris” od połączenia greckiego „tetra”, czyli „cztery” (z tylu kwadratów składał się każdy klocek w grze, tzw. tetramino), i „tenis”. Wkrótce potem współpracownik akademii, 16-letni uczeń szkoły średniej Wadim Gierasimow (dziś jeden z inżynierów Google’a) napisał wersję gry na peceta, a w kilkanaście miesięcy później klocki układali już Węgrzy, po nich Brytyjczycy i Amerykanie.

Łamigłówka ta wciąż podbija świat, mimo że autorzy gier komputerowych prześcigają się w coraz bardziej skomplikowanej grafice, fabule i efektach specjalnych. – „Tetris” to gra dla każdego, kto ma wolną chwilę i ochotę na stosunkowo prostą, odprężającą rozgrywkę. Ma proste, przejrzyste zasady, które zrozumie każdy nowicjusz – mówi nam Jakub Kowalski, redaktor naczelny miesięcznika „Play” dla fanów gier komputerowych. Ostrzega jednak, że osiągnięcie poziomu mistrzowskiego w tej grze wcale nie jest łatwe i wymaga bardzo szybkiego myślenia przestrzennego, długich godzin treningów i umiejętności planowania wielu ruchów naprzód.

O tym, że „Tetris” może nas jeszcze zaskoczyć, poinformowali właśnie na Electronic Entertainment Expo w Los Angeles Aleksiej Pażytnow i szef firmy Blue Planet Software (posiadającej prawa autorskie dla „Tetrisa”) Henk Rogers, którzy zainaugurowali obchody 25-lecia. – Najlepsze jeszcze przed nami. Pracujemy nad wersjami gry, które umożliwią organizację turniejów czy mistrzostw świata. Następna wersja „Tetrisa” będzie bardziej zindywidualizowana – inteligentny „Tetris” sprawdzi, jaki styl gry ma jego właściciel, i dopasuje się, by zagwarantować mu maksimum dobrej zabawy – zapowiedział Rogers.

Zobacz więcej:
>>> Tetris pomaga żołnierzom i ofiarom wypadków
>>> www.tetris.com
>>> www.tetrisfriends.com