Kolejowa centrala wstrzymała ambitny projekt uruchomienia bezprzewodowej sieci internetowej na kilkuset dworcach – dowiedział się „DGP”.Według wstępnych założeń projektu dostawcą usługi miała być kolejowa spółka z Grupy PKP, czyli TK Telekom. Firma w pobliżu każdego polskiego dworca ma kabel, którym może popłynąć internet.

"Faktycznie, nie ma technologicznych przeszkód do uruchomienia WiFi na polskich dworcach" - przyznaje Marek Prokurat, prezes TK Telekom. Szacunki dla kosztów pierwszej fazy projektu obejmującego założenie sieci na co najmniej 80 dworcach w największych polskich miastach zakładały wydatek rzędu od 5 do 15 mln zł.

PKP SA zaprzeczają jednak, żeby kiedykolwiek przymierzało się do takiego projektu. "Oficjalnie takich planów nigdy nie było – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik Grupy PKP. Nieoficjalnie pracownicy kolejowej centrali przyznają, że program uruchomienia internetu na zapyziałych dworcach mógłby zostać przez podróżnych niedoceniony.

"Bo z jednej strony opóźnienia pociągów, sypiące się budynki z poczekalniami wypełnionymi bezdomnymi, a z drugiej strony możliwość oglądania filmików na YouTube. Zarząd nie chciał ryzykować takiego kabaretu" - mówi anonimowo jeden z nich. Łukasz Kurpiewski zapewnia jednak, że PKP starają się wprowadzać bezprzewodowy internet na modernizowanych dworcach. W październiku zakończyły się prace na stacji Łódź-Widzew, gdzie pasażerowie mogą już korzystać z WiFi.


Szansą na przyspieszenie prac związanych z udostępnieniem sieci pasażerom może się okazać spółka Dworzec Polski, która będzie zarządzać wszystkimi dworcami. Obecnie zajmuje się tym kilkanaście podmiotów.

Koleje zapewniają, że bezprzewodowy internet będzie na wszystkich zmodernizowanych dworcach. PKP SA planują, że do końca 2012 r. odnowią 77 budynków. Prace rozpoczęły się już w 40 miastach. Wśród nich największe inwestycje to: Warszawa (Centralna i Wschodnia), Katowice, Kraków, Gdynia, Wrocław. Remonty trwają także m.in. w Modlinie, Terespolu, Działdowie, Iławie, Lesznie, Pabianicach, Radomsku, Zgierzu, Bochni, Brzesku, Łańcucie oraz na małych wrocławskich dworcach.

Wkrótce rozpoczną się kolejne remonty dworców – w Warszawie (dworzec Stadion), w Piotrkowie Trybunalskim i Myszkowie. Do 2012 r. w rewitalizację dworców PKP wydadzą w sumie ponad 980 mln zł. Ale nie tylko. Koleje współpracują także z deweloperami, którzy już budują w Katowicach i Poznaniu, a będą w Warszawie (stacja Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie z nimi inwestycji przekracza 1,5 mld zł.