Kobiety zdominowały zakupy w polskim internecie. Pięć lat temu stanowiły 40 proc. kupujących w e-sklepach, w 2008 r. blisko 45 proc., a w ubiegłym roku już ponad 60 proc. Jak wyliczyła dla „DGP” porównywarka Nokaut.pl, kobiety wydają na zakupy jednorazowo więcej pieniędzy (120 zł) niż mężczyźni (90 zł).

Kiedy zbadano motywację obu płci (Gemius 2011), okazało się, że panowie, decydując się na zakupy w internecie, robią to dla wygody, kobiety zaś szukają oszczędności. – Decydują się na zakupy w sieci głównie z powodu atrakcyjnych cen – mówi Michał Jaskólski, wiceprezes zarządu i dyrektor R&D Grupy Nokaut SA. Częściej też niż mężczyźni przeglądają i porównują oferty bez dokonywania zakupów.

Najcenniejsza dla e-biznesu jest w kobietach ich lojalność jako klientek. 32 proc. sklepów internetowych zapytanych o stałych odbiorców odpowiedziało, że są nimi przede wszystkim panie. Na mężczyzn wskazało tylko 8 proc. (badania dla Ceneo.pl).

Sklepy internetowe dostosowują się do tego trendu i przyciągają nowe klientki, a dotychczasowe nakłaniają do jeszcze większych zakupów. Z okazji dzisiejszego Dnia Kobiet rusza Lejdis-Week.pl, wspólna akcja ponad dwudziestu e-sklepów oferujących zarówno ubrania, jak i artykuły remontowe. Internetowi sprzedawcy przez tydzień zawalczą o portfele pań rabatami i zniżkami.

Sklepy uczestniczące w akcji szacują, że przyniesie ona wynik podobny do zorganizowanego 1 grudnia 2010 r. Dnia Darmowej Dostawy. Wtedy internauci zwabieni ofertą dostarczenia towaru bez opłat za przesyłkę złożyli zamówienia kilkakrotnie większe niż w zwykłym dniu. Na przykład sklep 4MyCar.pl oferujący opony i akcesoria motoryzacyjne zwiększył obroty dziesięciokrotnie.

Tym razem chodzi jednak nie tylko o dodatkowe zyski w ciągu kilku dni promocji, lecz także o jeszcze silniejsze przywiązanie e-klientek i ściągnięcie nowych, dotychczas unikających zakupów online.