Własne gazety tylko na iPadzie wydają dziś globalni miliarderzy Rupert Murdoch i Richard Branson. Teraz każdy może pójść w ich ślady.

Zadanie jest dziecinnie proste. Po stworzeniu konta na Spoti.pl można wybrać wygląd gazety z dostępnych szablonów, wkleić teksty i zdjęcia, ustawić czcionki i podział kolumn. A nawet dodać dźwięki i wideo. Wszystko to da się zrobić dwoma palcami na ekranie iPada. Na koniec zostaje wciśnięcie przycisku „Publikuj” i własna gazeta jest już w internecie.

Tak działa narzędzie Spoti Kreator, dzięki któremu każdy może zostać wydawcą na tablecie lub w komórce. W tradycyjnym internecie dostępnym z poziomu laptopa tworzenie gazety jest jeszcze łatwiejsze niż na iPadzie. Do tego tanie, co nie jest bez znaczenia, bo rynek dystrybucji treści na tabletach jest w Polsce w początkowej fazie rozwoju i nie przynosi zysków (stworzenie aplikacji na tablet kosztuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych). W Spoti stała opłata za wydanie jednej publikacji to 500 zł.

Rafał Oracz, wieloletni ekspert rynku prasy, współtwórca Spoti, widzi w nim szansę dla wydawców prasy. Dzięki kreatorowi mogą tanio eksperymentować z tabletami.

Skorzystał już z tego wydawca branżowego miesięcznika Press. Ale kreatorem coraz chętniej interesują się też blogerzy, którzy zaczynają tworzyć elektroniczne pisma. Zdaniem Oracza to oczywisty krok. – Blogerzy zrozumieli, że prasa jest genialnym wynalazkiem, bo to jedyny znany na rynku sposób, by sprzedać wartościowe treści za pieniądze – twierdzi Rafał Oracz.