"Jest dużo bardziej przyjazny użytkownikowi niż poprzednie" - ocenia Dariusz Nawara, specjalista T-Systems, jednej z największych w Europie firm zajmujących się wdrażaniem rozwiązań informatycznych. "Bardziej stabilny, mniej pamięciożerny niż Vista, w zauważalny sposób poprawiona obsługa dysków twardych i pamięci przenośnych" - zachwala nowy system Alan Orman, programista, który od trzech miesięcy testuje Windows 7.

Bo choć legalnie system można będzie kupić w Polsce od dziś, Microsoft znacznie wcześniej udostępnił internautom możliwość bezpłatnego testowania swojego produktu. Teraz trzeba będzie za niego już zapłacić. W zależności od wersji klienci w Polsce zapłacą od 397 zł (tzw. wersja domowa) do nawet 741 zł za wersję profesjonalną. "Klienci pytają o ofertę, wstrzymując się z zakupem laptopów ze starym systemem" - mówi Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding Polska, właściciela sklepów Saturn i Media Markt.

Niestety, Microsoft potraktował nasz rynek po macoszemu. Szeroko reklamowana na świecie promocja dla studentów nie dotyczy niestety Polski. Ale już w Niemczech czy Korei Południowej studenci posiadający legalną wersję wcześniejszej edycji Windowsa za okazaniem legitymacji mogą kupić nowy system za jedyne 30 dolarów.

Nie tylko ta promocja ominie Polskę. Nie skorzystamy też z Family Pack. To promocja, która pozwala na instalację jednej wersji Windows 7 na trzech komputerach w jednym domu.

Krzysztof Król z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji jest przekonany, że Windows 7 odniesie sukces. Bo wielu użytkowników systemów Microsoft nadal pracuje na przestarzałym Windows XP. Vista nie spełniła ich oczekiwań. Choć Microsoft ma prawie 93 proc. udziału w rynku systemów operacyjnych, na zaledwie 18,6 proc. komputerów klientów zainstalowano Vistę.

Także badania rynku zapowiadają sukces Microsoftu. Z badania, które przeprowadziła wśród 1,5 tys. firm na świecie Information Technology Intelligence, wynika, że połowa firm chce kupić nowy system już w ciągu roku.

Zdaniem Pawła Hrydziuszko, analityka rynku oprogramowania IDC Polska, adaptacja nowego oprogramowania przez polskie firmy nie będzie jednak łatwa. "Na pewno będzie przebiegać dużo wolniej niż w przypadku użytkowników indywidualnych. Wymiana systemu operacyjnego w firmie to kosztowny i pracochłonny proces wiążący się z utrudnieniami w jej funkcjonowaniu" - mówi Hrydziuszko.

Firma badawcza IDC szacuje, że do końca 2010 roku na świecie sprzedane zostanie 177 mln kopii Windows 7, w tym 50 mln w samej Europie. Analitycy Deutsche Banku szacują z kolei, że każde 2 proc. rynku, które zdobędzie Windows 7, oznacza 1 mld dol. dodatkowych wpływów dla Microsoftu.

p

ABC systemu Windows 7

Mocne strony:

1. Ograniczona liczba uciążliwych alertów (pytań o akceptację decyzji)
2. Większe bezpieczeństwo i stabilność systemu
3. Pełna kompatybilność ze starszym oprogramowaniem i urządzeniami
4. Możliwość obsługi większej liczby formatów multimedialnych

Słabe strony:

1. Większe wymagania sprzętowe niż Vista (problem dla właścicieli starszego sprzętu)
2. Brak niektórych programów, np. klient poczty, komunikator
3. Aż sześć edycji o różnych konfiguracjach, od najprostszej dodawanej do komputera aż po profesjonalne dla małych i średnich przedsiębiorstw

Ranking najlepszych systemów operacyjnych

1. Windows XP - choć liczy już osiem lat, to jak dotąd system najlepszy ze wszystkich poprzednich: stabilny i bezpieczny. Używa go obecnie 70 proc. użytkowników na świecie

2. Millennium - nie wyróżniał się niczym wyjątkowym, poza tym że był bardzo niestabilny i niekompatybilny

3. Windows 98 - pierwsza wersja kiepska, ale po wprowadzeniu tzw. Drugiej Edycji stał się stabilny i wydajny, zasługując sobie na miano zalążka XP

4. Windows 95 - absolutna rewolucja na rynku w swoim czasie, przede wszystkim za sprawą nowego wówczas interfejsu, czyli systemu okienek

5. Vista (debiut w roku 2007) - totalna klapa: ciężki, wolny, niestabilny i niekompatybilny z wieloma urządzeniami