Nowością ma być m.in. możliwość tworzenia przez użytkowników kolekcji tematycznych zawierających linki do stron, do których chcą wrócić. Kolekcje będą zawierały także sugestie tematów proponowane w oparciu o historię wyszukiwania i zapisanych wcześniej stron.

Wyszukiwarka Google zostanie wzbogacona również o funkcję wyszukiwania kontekstowego, które ma pozwalać użytkownikom szybko przechodzić do zagadnień powiązanych z głównym hasłem, jakie wpisali na początku. Wyszukiwanie kontekstowe ma być aktualizowane w oparciu o nowe dane agregowane przez Google, a strony wyników mają mieć dynamiczny charakter, zmieniający się w zależności od aktualnych informacji na dany temat.

Kolejną zmianą ma być wprowadzenie sekcji "Odkryj" do wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych, która zastąpi strumień "Aktualności". Według Google, obecnie korzysta z niego około 800 mln użytkowników miesięcznie na całym świecie. Sekcja "Odkryj" ma umożliwiać pozyskiwanie informacji bez konieczności wpisywania zapytań tekstowych do wyszukiwarki.

Jej działanie ma opierać się na analizie zainteresowań użytkownika, który po odkryciu interesujących go treści będzie mógł dalej zgłębiać temat z nimi związany, przeglądając proponowane przez algorytm strony. Według Google, zaletą sekcji "Odkryj" ma być możliwość dostosowania jej do potrzeb użytkowników. Będą mogli samodzielnie decydować o tym, jakie tematy mają być obecne w strumieniu wyświetlanych treści poprzez wpisanie ich jako dane wyjściowe dla działania algorytmu.

Koncern z Mountain View zapowiedział również, że nowa wersja usługi będzie korzystać w dużo większym stopniu z wyszukiwania wizualnego, opierającego się na analizie obrazów przez algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Obrazy w wynikach wyszukiwania Google mają być wzbogacone o kontekst informacyjny, a śledzonym przez użytkowników hasłom będą towarzyszyć podsumowania informacji na dany temat w formie wideo.

Wyszukiwarka Google ma też być ściślej zintegrowana z okularami Google Lens, które wykorzystują technologię rozszerzonej rzeczywistości do zdobywania informacji na temat obiektów widzianych przez użytkownika w świecie rzeczywistym. Jak zapowiedzieli na blogu przedstawiciele Google integracja z okularami ma służyć przede wszystkim łatwiejszemu wyszukiwaniu widzianych przez użytkowników produktów w sklepach internetowych.

Pierwsze zmiany - takie jak uzupełnione o kontekst wyszukiwanie obrazów w Google - mają być niedługo dostępne dla użytkowników. Google zapowiedziało, że kolejne usprawnienia wyszukiwarki będą wprowadzane stopniowo, jesienią tego roku. Amerykański koncern obchodzi 20-lecie działalności.