Ponad 76 proc. Polaków zrobiłoby zdjęcie danego obiektu wyłącznie z powodu jego zapachu - wynika z badania firmy Nikon. Z tym wynikiem Polacy znacząco przewyższają średnią europejską, która wynosi 56 proc.. Zarówno w Europie, jak i w Polsce, na zapach podczas fotografowania częściej zwracają uwagę kobiety niż mężczyźni. Badanie firmy Nikon przeprowadzone zostało w 23 krajach Europy z okazji wprowadzenia na rynek najnowszej linii aparatów kompaktowych serii COOLPIX.

Reklama

Jak pokazują wyniki badania, ponad 82 proc Polaków (przy średniej europejskiej 61 proc.) twierdzi, że pamięta zapach związany z okolicznościami powstania danego zdjęcia. Narodem najsilniej kojarzącym zapachy ze zdjęciami są Hiszpanie, z kolei najsłabiej – Brytyjczycy.

Ponadto, badania pokazały, jakie wspomnienia przywoływane są przez określone zapachy. Ponad 69 proc. Polaków aromat świeżo skoszonej trawy kojarzy z wakacjami oraz zabawą i grami sportowymi na dworze. Zarówno dla Polaków, jak i Europejczyków, zapach drewna płonącego w ognisku przywołuje wspomnienia wycieczek i biwaków, a woń olejku do opalania - wakacji na plaży.

"Przeprowadzone badania wskazują na silny związek łączący wspomnienia i zapachy. Fotografia może przywoływać wizualne wspomnienia o danym momencie, ale w połączeniu z zapachem powoduje skojarzenia emocjonalne, silniejsze niż w przypadku innych wyzwalaczy" - skomentowała wyniki badań Rachel Herz, światowej klasy specjalistka w dziedzinie psychologii zapachów i profesor na Uniwersytecie Browna w Stanach Zjednoczonych.