Aplikacje mobilne to programy działające w telefonach komórkowych. Mogą to być np. gry komputerowe, programy ułatwiające prowadzenie biznesu, pomagające w nauce języków obcych czy społecznościowe.
Eksperci Gartner prognozują, że od czerwca 2008 r. - kiedy został uruchomiony pierwszy sklep internetowy z takimi aplikacjami - do końca 2014 r. na telefony komórkowe ściągniętych zostanie 185 mld takich programów. "Wielu zastanawia się, czy ściąganie takich aplikacji to tylko moda, która - jak każda - przeminie. Naszym zdaniem nie" - uważa analityk Gartner Stephanie Baghdassarian.
Eksperci wskazują, że do głównych graczy na rynku aplikacji mobilnych należą: Apple App Store, Android Market, Nokia Ovi Store, Research In Motion (RIM) App World, Microsoft Marketplace i Samsung App.
Prognozują, że darmowe aplikacje będą stanowiły 81 proc. spośród 17,7 mld ściągniętych w bieżącym roku. Szacują też, że przychody sklepów oferujących te aplikacje w 2010 r. osiągnęły 5,2 mld dolarów. Przychody te są dzielone pomiędzy właścicieli sklepów i twórców aplikacji.
Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT. Powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1,2 tys. analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.