Adam Hofman napisał na Twitterze, że zepsuł mu się nowy smartfon, który oficjalnie nie był dostępny na terenie Unii Europejskiej - można było go za to dostać bez problemu choćby w USA. Były poseł PiS zwrócił się z reklamacją do polskiego oddziału firmy Samsung. Okazało się jednak, że skoro telefon nie ma ważnej w Polsce gwarancji, to nie może zostać naprawiony za darmo. Poradzono mu więc, by skontaktował się z zagranicznym sprzedawcą sprzętu. Na szczęście sprawę udało się mu załatwić, a firma obiecała pomoc.

Reklama

Jako że coraz więcej ludzi kupuje towary poza granicami Polski - czy to przez internet, czy podczas zagranicznych wyjazdów, w razie problemów mogą się znaleźć w sytuacji Adama Hofmana. A nie wszystkie firmy mogą pozytywnie zareagować na internetowe wpisy. Co więc zrobić, gdy sprzęt zdobyty poza naszym krajem przestaje działać?

W przypadku sprzętu kupionego na terenie Unii Europejskiej, jeśli mamy problem z gwarancją, należy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenta - tłumaczą nam pracownicy biura prasowego UOKiK. Do tego wiele firm oferuje tzw. gwarancję europejską, która działa na terenie wszystkich państw Wspólnoty. To oznacza, że jeśli kupimy smartfona w jednym z państw UE, wówczas polski oddział producenta bez problemu go naprawi.

Problemy zaczynają się, gdy sprzęt kupimy przez internet poza Wspólnotą. Wtedy, jak tłumaczy UOKiK, jednym z rozwiązań problemu jest skierowanie sprawy do sądu. Na mocy konwencji Rzym II, sędzia będzie wtedy rozpatrywał sprawę kierując się przepisami polskiego kodeksu cywilnego. Ten sposób może jednak długo potrwać i być dość kosztownym - możemy na przykład zostać wezwani na świadka,a sama podróż do sądu będzie droższa niż sprzęt, który kupiliśmy.

Reklama

Jeśli zaś producent stwierdza w gwarancji, że sprzęt może zostać naprawiony tylko na przykład na terenie USA, to choćby firma była obecna w Polsce może - zgodnie z prawem - odmówić naprawy. Wtedy zostaje tylko zwrócić się o pomoc do zagranicznego sprzedawcy. Trzeba będzie wtedy odesłać sprzęt na własny koszt do jednego z punktów napraw, wymienionych w karcie gwarancyjnej produktu.

Jak więc uniknąć problemów? Po pierwsze przed zakupem warto sprawdzić warunki gwarancji - czy obowiązuje ona na terenie całego świata, czy tylko w wybranych regionach. Po drugie - lepiej kupować przez internet, niż w sklepach stacjonarnych, bo w przypadku placówek handlowych na terenie Unii Europejskiej, możemy zwrócić towar po 14 dniach, z kolei jeśli kupujemy przez internet poza Wspólnotą, a sprzedawca wie, że wysyłał towar do Polski, to obowiązują go polskie przepisy o rękojmi. Po trzecie zawsze warto poczytać opinie o sklepie i firmie w internecie - czy nie ma z nimi problemów przy realizacji gwarancji.