"Tym razem to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi, włączeniu dzwonka. Autonomiczną jazdę tramwaju uruchomił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski" - poinformował MPK.

Reklama

Tramwaj 126N „Nevelo” będzie udoskonalany m.in. w inteligentne systemy wykrywania przeszkód – podaje Gazeta Krakowska.

Jak to działa?

W ramach wspólnych prac rozwojowych został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego tramwaju typu 126N produkcji Newag S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. Autonomiczny układ sterowania umożliwia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa i nadrzędności sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). Na podstawie bardzo precyzyjnej nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi z kół pojazdu, tramwaj automatycznie zatrzymuje się na przystankach (otwiera, zamyka drzwi i uruchamia sygnał ostrzegawczy przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. - poinformowała Małgorzata Syrda-Śliwa, rzecznik prasowy Politechniki Krakowskiej.

Realizacja niezwykłego zadania rozpoczęła się w 2019 r. Działania pomiędzy zaangażowanymi w projekt podmiotami koordynował mgr Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych PK i spółki NEWAG. Tramwaj "Nevelo” do prac badawczych został udostępniony przez Newag – czołowego polskiego producenta nowoczesnego taboru szynowego. Spółki CYBID sp. z o.o i MEDCOM sp. z o.o. odpowiadały za stworzenie programu komputerowego sterującego tramwajem oraz zaprojektowanie i wykonanie centralnej jednostki sterującej, czyli komputera komunikującego się ze sterownikami tramwaju. Przejazd testowy będzie możliwy dzięki współpracy z MPK S.A. Spółka udostępnia infrastrukturę techniczną, personel obsługi oraz dodatkowego motorniczego do nadzoru przejazdu - zaznaczyła rzecznik PK.