Serwis randkowy FB wystartować miał oficjalnie w czwartek 13 lutego. Tak się jednak nie stało. Jak poinformował irlandzki dziennik Independent.ie, krajowe Biuro Komisarza Ochrony Danych (ang. Irish Data Protection Commission; DPC) na początku tygodnia wysłało swoich przedstawicieli do dublińskiego biura Facebooka w celu uzyskania od firmy dokumentacji, dotyczącej projektu ochrony danych użytkowników aplikacji. Jak donosi gazeta, zgodnie z art. 130 krajowej Ustawy o Ochronie Danych, komisja ma uprawnienia do przeprowadzania kontroli oraz przejmowania dokumentów.

Reklama

Według irlandzkich urzędników dopiero 3 lutego otrzymali oni od Facebooka informację o tym, że planuje wprowadzić na rynek UE nową aplikację.

Byliśmy bardzo zaniepokojeni, bo wtedy po raz pierwszy usłyszeliśmy, że Facebook planuje wprowadzić nowe narzędzie na unijny rynek, i że ma się to stać już 13 lutego. Nasze zaniepokojenie pogłębiło się, kiedy firma nie przedstawiła nam żadnych informacji ani dokumentów, dotyczących oceny ryzyka tego projektu dla ochrony danych obywateli UE - napisała w oświadczeniu irlandzka komisja.

Reklama

Urząd zarzuca Facebookowi m.in., że nie przeprowadził takiej oceny ryzyka dla prywatności użytkowników, nie wprowadził odpowiednich zabezpieczeń ani nie przekazał władzom wystarczającej dokumentacji w tej sprawie. Dlatego nakazał Facebookowi dopracowanie aplikacji tak, żeby spełniała unijne wymogi przepisów o ochronie danych.
Facebook tymczasowo wstrzymał uruchomienie serwisu w UE.

Z rzecznikiem FB skontaktował się amerykański portal TechCrunch: To dla nas bardzo ważne, żeby uruchomić serwis randkowy Facebooka zgodnie z przepisami. Dlatego postanowiliśmy, że potrzebujemy więcej czasu, żeby upewnić się, że nasz produkt jest gotowy do tego, żeby wejść na europejski rynek - powiedział rzecznik firmy dziennikarzom.
Facebook ogłosił swoje plany wejścia na rynek randek internetowych w maju 2018 r. Serwis kilka miesięcy później przetestowany został w Kolumbii, później w kolejnych krajach Ameryki Południowej i Azji. Ubiegłej jesieni aplikacja zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych. Wtedy też Facebook zapowiedział, że na początku 2020 r. zamierza wejść także na rynek europejski.