Próba wyłudzenia informacji może skończyć się przejęciem konta, a nawet kradzieżą danych osobowych.
Jak działa oszustwo?
Scenariusz działania cyberprzestępców jest prosty, ale skuteczny. Ofiary otrzymują SMS-a, który sugeruje, że ich konto na Netflixie zostało zawieszone lub wkrótce przestanie działać. W wiadomości znajduje się link prowadzący do fałszywej strony.
Tam użytkownik jest proszony o:
- podanie loginu i hasła,
- wpisanie adresu zamieszkania, numeru telefonu, daty urodzenia,
- konfigurację karty płatniczej za pomocą wpisania jej numeru, daty ważności, kodu CVV i jej właściciela.
Jeśli poda te informacje, oszuści mogą przejąć konto na platformie Netflix, a za pośrednictwem karty kraść pieniądze. Dodatkowo, dane mogą trafić na czarny rynek i zostać wykorzystane do innych oszustw.
Co zrobić, jeśli otrzymasz taki SMS?
- Nie klikaj linków. Netflix nigdy nie prosi o podanie danych przez SMS.
- Zablokuj nadawcę i usuń wiadomość. Dzięki temu unikniesz przypadkowego kliknięcia w przyszłości.
Jeśli Twoje dane logowania trafiły na podrobioną stronę, natychmiast zmień hasło – najlepiej na unikalne i trudne (min. 12 znaków). Gdy już to zrobisz, sprawdź, jakie urządzenia widzisz na swoim koncie. Wyloguj się z tych, których nie rozpoznajesz. W przypadku karty płatniczej, konieczne jest wyzerowanie limitów na transakcje internetowe oraz jej zastrzeżenie.
Uwaga na kolejne ataki
"Uważaj też na kolejne ataki – jeśli oszuści pozyskają Twoje dane, mogą próbować wyłudzić więcej informacji. Zachowaj czujność i nie ufaj niespodziewanym wiadomościom. W przypadku dodatkowych pytań, aktywuj usługę CyberRescue, a także odezwij się do naszego zespołu specjalistów na Messengerze lub mailowo" – przekazuje CyberRescue.