Jak poinformował w niedzielę koncern Coop, "trwają intensywne działania naprawcze, ale większość sklepów pozostanie zamknięta". Nie wiadomo, czy placówki zostaną otwarte w poniedziałek, gdyż każda kasa wymaga ręcznego resetowania i przeprogramowania. To największa w historii szwedzkiego handlu tego typu awaria.

Reklama

W piątek wieczorem we wszystkich sklepach Coop przestał działać system kas Visma Esscom, wykorzystujący oprogramowanie amerykańskiej firmy Kaseya.

Hakerzy z Rosji, firma amerykańska, kłopoty w Szwecji

Według agencji Bloomberg Kaseya jest główną ofiarą ataku "ransomware" hakerów z powiązanej z Rosją grupy "REvil". Blokują oni dostęp do systemu komputerowego lub uniemożliwiają odczyt zapisanych w nim danych często poprzez techniki szyfrujące. Sprawcy takich ataków żądają zazwyczaj okupu za przywrócenie stanu poprzedniego.

Sieć Coop, która zmuszona była w piątek wieczorem zamknąć wszystkie swoje placówki w Szwecji, notuje milionowe straty. W związku z tym w weekend w wielu mniejszych miejscowościach w sklepach konkurencyjnych sieci brakowało niektórych towarów. Część ze sklepów zdecydowała się kupić od Coop produkty. Niektóre sklepy Coop rozdawały klientom jedzenie o krótkiej dacie przydatności do spożycia.

W Szwecji zakłócenia z przyjmowaniem płatności mają od piątku również państwowa kolej SJ, a także sieci aptek Apoteket Hjartat, stacji benzynowych St1.

Szwedzki minister obrony Peter Hultqvist w komentarzu dla telewizji SVT nazwał atak hakerski "bardzo niebezpiecznym dla społeczeństwa". W innej sytuacji polityki bezpieczeństwa autorem takich działań może być obce państwo - stwierdził.