Do końca roku planujemy wdrożyć nową usługę w klasie pierwszej. Docelowo internet będzie dostępny dla pasażerów pierwszej i drugiej klasy we wszystkich kategoriach pociągów Intercity. Łącznie daje to ok. 300 składów – mówi rzeczniczka PKP Intercity Małgorzata Sitkowska.

PKP IC nie zdecydowały, czy internet będzie płatny, czy darmowy. Pojawiła się koncepcja, żeby zainteresowani pasażerowie dopłacali kilka złotych do biletu, ale ostatecznej decyzji nie ma.

Traktowanie internetu w pociągach jak luksusu, za który trzeba pobierać opłaty, to chory marketing – ocenia Witold Tomaszewski z serwisu Telepolis. Jeśli core businessem PKP IC jest wożenie ludzi, to WiFi powinno być w cenie biletu. Pokładowa sieć może być usługą przyciągającą dodatkowych pasażerów – podkreśla.

Ekspert zwraca uwagę na spodziewane problemy techniczne przy wdrożeniu WiFi, które wynikają z niepełnego pokrycia sygnałem komórkowym sieci kolejowej – np. Centralnej Magistrali Kolejowej. Poza tym sieć trakcyjna PKP generuje pole elektromagnetyczne, które utrudnia działanie routerów. Nie wiadomo, czy jakość sygnału i szybkość transferu danych będą zadowalające.

Problemu nie będzie tylko w nowym taborze. Podpisana przez PKP IC w lipcu umowa na modernizację 68 wagonów zakłada instalację wzmacniaczy sygnału GSM pod kątem WiFi. Internet pokładowy w ramach instalacji fabrycznej pojawi się w 20 pociągach Pendolino, które mają wyjechać w 2014 r.

Darmowe WiFi oferują Przewozy Regionalne w dwóch pociągach RegioEkspres: Mewa z Warszawy do Szczecina i Warta z Lublina do Warszawy. Według Katarzyny Mirowskiej z Przewozów Regionalnych spółka szuka dostawcy, który umożliwi rozszerzenie usługi także na Regio, InterRegio i RegioEkspresy (łącznie to 2,4 tys. składów).

Internet w cenie biletu – z gniazdkami do laptopów pod każdym fotelem – oferuje Polski Bus. W toczącym się przetargu na 15 tramwajów dla Olsztyna jest wymóg dostępu do urządzeń do WiFi w cenie biletu.

Warszawa wspólnie z Orange do listopada udostępniła darmowe WiFi w 10 autobusach MZA, a po analizie statystyk wejść ma zapaść decyzja co do rozszerzenia na 1,5 tys. pojazdów. Podobne testy mobilnych hot-spotów trwają też m.in. we Wrocławiu i na Śląsku.