"Nie ma jak się wyspać na urlopie, czas na śniadanie 4 minuty temu", "Ja chcę już 28 kwietnia i nowy album Portishead... chcę, chcę, chcę". Takie wpisy co chwilę pojawiają się na Blip.pl, jednym z polskich serwisów mikroblogowych. W instrukcji dla użytkowników Blipa czytamy, że to "trochę blog, trochę czat i trochę komunikator". Tak też jest w istocie, bo miniposty nadsyłane przez użytkowników pojawiają się niemal co sekundę. Dotyczą one tego, co w danej chwili robi, czuje czy myśli dana osoba, i są widoczne dla wszystkich gości witryny. Można też subskrybować mikroblogi poszczególnych użytkowników. "Jak się okazuje, wiele osób ma potrzebę nadawania takich krótkich komunikatów, rzucania luźnych uwag czy komentarzy" - mówi DZIENNIKOWI Marcin Jagodziński, współtwórca Blip.pl. "Mikroblog im to umożliwia".

Reklama

Cechą charakterystyczną mikroblogów jest nie tylko lapidarność wpisów, ale i ich aktualność. W dużej mierze wynika to z tego, że do prowadzenia mikrobloga nie potrzeba nam komputera. Wystarczy zwykła komórka, z której za pomocą SMS-a czy MMS-a prześlemy wpis na stronę WWW. Poza wiadomościami tekstowymi wiele serwisów umożliwia swoim użytkownikom przesyłanie zdjęć czy krótkich filmów wideo wykonanych telefonem komórkowym. Oczywiście, w zależności od serwisu swoje posty można także przesyłać przez internet, np. e-mailem, lub wykorzystując do tego komunikator internetowy, np. Gadu-Gadu.

Do wzrostu popularności mikroblogów przyczyniły się też niewątpliwie portale społecznościowe, które dostrzegły potencjał drzemiący w nowej formie komunikacji. "Nasze życie towarzyskie coraz bardziej przenosi się do sieci, tam poznajemy nowych ludzi i tam się z nimi kontaktujemy" - mówi Jagodziński. "Mikroblogi znacznie ułatwiają podtrzymanie tych kontaktów i utrzymanie więzi z osobami, których czasem nawet nie spotykamy w realnym świecie".

W zeszłym roku Facebook zintegrował się ze swoim portalem Twitter (jednym z pierwszych i najpopularniejszym w USA serwisem do mikrobloggingu). Dzięki temu użytkownicy mogą nie tylko umieszczać okienka z mikroblogami na stronach własnych profili, ale też na bieżąco śledzić wiadomości pisane przez swoich znajomych. Na podobny ruch zdecydowało się też polskie Gadu-Gadu, które przejęło Blipa.pl. "Możliwości i potencjał rozwoju Blipa to doskonałe uzupełnienie usług, które oferujemy kilkumilionowej społeczności użytkowników Gadu-Gadu" - tłumaczył wówczas Piotr Pokrzywa z zarządu Gadu-Gadu. Swoją usługę mikroblogowania o nazwie Blimp.pl ma także portal Grono.net.

Na Twitterze znajdziemy blogi słynnych osobistości:

Ron Paul, kandydat na prezydenta USA

http://twitter.com/ronpaul2008

Reklama

John Edwards, kandydat na prezydenta USA

http://twitter.com/johnedwards

Brett Gurewitz, gitarzysta zespołu Bad Religion

http://twitter.com/OblivionPact