21,6 proc. Polaków w wieku 50 lat i więcej korzysta z internetu, choć 40 proc. ma do niego dostęp w domu. Tymczasem wśród młodszych osób z internetu korzysta 71 proc. To dane zaprezentowane w poniedziałek w raporcie otwarcia koalicji "Dojrz@łość w sieci".Z raportu wynika, że spośród niespełna 13 mln Polaków w wieku 50+ ponad 10 mln nie korzysta z internetu. A choć w ostatnich latach odsetek internautów szybko rośnie, to w grupie osób w wieku 50 lat i więcej przyrost był znacznie wolniejszy i w dodatku wynikał głównie z osiągania odpowiedniego wieku przez kolejne roczniki.

Reklama

Autorzy raportu zauważają, że wśród barier korzystania z internetu mniejsze znaczenie mają ograniczenia finansowe, brak połączenia czy sprzętu; kluczowe są natomiast czynniki mentalne. Głównym ograniczeniem jest niska motywacja do korzystania z sieci, mała wiedza o jej zastosowaniach oraz obawy wynikające z tej niewiedzy, a także brak kompetencji. Jak podkreślono w raporcie, świadczy o tym m.in. duży odsetek Polaków mających w domu dostęp do komputera i internetu, ale niekorzystających z nich wcale lub używających ich w ograniczonym zakresie.

Kompetencje cyfrowe osób w wieku 50+ są znacznie niższe niż pozostałych Polaków. To - jak oceniono w raporcie - ogranicza dojrzałych Polaków czy wręcz zniechęca ich do korzystania z internetu. Ponadto niewiele osób w wieku 50 lat i więcej bierze udział w szkoleniach i kursach komputerowych. Jeśli już powiększają swoje umiejętności, to samodzielnie lub przy pomocy bliskich i znajomych.

W porównaniu z młodszymi użytkownikami internetu osoby w wieku 50+ relatywnie częściej korzystają z dużych portali informacyjnych, a rzadziej z usług komunikacyjnych, bankowości i zakupów on-line czy stron społecznościowych. "Wydaje się, że wielu dojrzałych internautów traktuje sieć podobnie jak inne media, przede wszystkim jako źródło informacji i wiadomości, rzadko wykorzystując jakościowo nowe możliwości" - napisali autorzy raportu. Zaznaczyli ponadto, że w porównaniu ze swoimi rówieśnikami z innych krajów UE, polscy użytkownicy korzystają z internetu w sposób znacznie mniej wszechstronny, ograniczając się do podstawowych zastosowań.

Autorzy dokumentu podkreślają tymczasem, że korzystanie z internetu jest związane z pozytywnymi konsekwencjami dla ludzi po pięćdziesiątce - dojrzali internauci podtrzymują aktywność zawodową, awansują w pracy, są bardziej aktywni społecznie, częściej uczestniczą w życiu kulturalnym i towarzyskim.

Autorzy raportu zwracają uwagę na rolę, jaką upowszechnianie korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych odgrywa w budowie nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Podkreślają, że w Polsce te aspekty są traktowane pobieżnie lub wręcz pomijane w strategiach rozwoju. W dodatku potencjał programów realizowanych ze środków unijnych często - ich zdaniem - pozostaje niewykorzystany, bo np. fundusze są przeznaczane na zakup komputerów, zamiast na szkolenia.

W raporcie znajduje się również postulat, by przy projektowaniu różnych działań służących e-integracji dojrzałych Polaków pamiętać, że korzystanie z nowoczesnych technologii nie powinno być celem samym w sobie. Zdaniem autorów zestawienia chodzi raczej o aktywizację generacji 50+ i poprawę warunków jej życia w wielu aspektach.

Reklama

Koalicja Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ "Dojrz@łość w sieci" to inicjatywa zrzeszająca firmy, organizacje pozarządowe, urzędy oraz instytucje działające przeciw wykluczeniu technologicznemu seniorów. Zawiązały ją firma UPC Polska oraz Akademia Rozwoju Filantropii. Członkami koalicji są także Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, firmy F-Secure, IBM, Microsoft, Onet.pl oraz PKPP Lewiatan i Związek Harcerstwa Polskiego. Patronat nad inicjatywą objęły Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. (PAP)

ral/ wkr/ jra/