Aż 82 proc. – tylu użytkowników grających w gry casual, czyli codzienne, dostępne w przeglądarkach internetowych, to kobiety – wynika z badań przeprowadzonych w I kwartale w Polsce przez Alawar Entertainment, jednego z czołowych producentów tego typu gier na świecie.
To prosta rozrywka. Pozwala prowadzić wirtualne farmy, sadzić buraki, hodować świnie lub szukać skarbów. Spora część gier casual jest zręcznościówkami, w których szuka się ukrytych obiektów, dopasowuje je lub wykonuje różne zadania na czas. Są też puzzle i zagadki logiczne. Na świecie to obecnie najszybciej rosnący rynek gier, do ich popularności przyczyniły się serwisy społecznościowe.
Według finansowanej przez firmy z branży amerykańskiej organizacji Casual Games Association ten rynek wart jest na całym świecie 500 mln dol. W Polsce – około 18 mln zł (rynek gier tradycyjnych, głównie na PC, to ponad 600 mln zł).
W Polsce grami przeglądarkowymi bawi się kilka milionów osób. Z badań Alawara wynika, że 36 proc. z nich to gracze powyżej 30. roku życia. Znacznie – z 14 proc. przed rokiem do 26 proc. – wzrosła liczba graczy po 50. roku życia. Rośnie udział w rynku dorosłych w przedziale wiekowym 40 – 49, natomiast maleje wśród młodzieży (14 – 19 lat).
Reklama
28 proc. polskich graczy to pracownicy administracji, 20 proc. to pracownicy fizyczni, 14 proc. – właściciele firm. Dla porównania w Rosji aż 59 proc. to osoby między 20. a 40. rokiem życia. Wśród nich 36 proc. to pracownicy administracji, 19 proc. – studenci, a 11 proc. – gospodynie domowe. W Wielkiej Brytanii ponad połowa grających to osoby powyżej 50 lat, z czego 21 proc. – emeryci. Pracownicy administracji stanowią 18 proc. użytkowników, a 12 proc. gospodynie domowe i kadra menedżerska.
– Wysoki odsetek grających kobiet to efekt tego, że zdecydowanie więcej pracuje ich w administracji. Generalnie ludzie bardzo chętnie grają w nie w pracy, bo to prosta rozrywka, która pozwala na chwilę oderwać się od obowiązków – mówi Edward Korbel, dyrektor badań domu mediowego Aegis Media.
– Przy dzisiejszym aktywnym trybie życia kobiety szukają nowych form relaksu – mówi Tatiana Chernova, wiceprezydent Alawara ds. strategii.