Jak przekazał UOKiK w poniedziałkowej informacji, prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające w związku ze zmianą zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple. Dodano, że dotyczy to wszystkich produktów z systemami operacyjnymi: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji.

Reklama

"W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym" – wskazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w poniedziałkowej informacji. Jak zaznaczył, działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie.

Urząd zwrócił uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych w czasie korzystania z nich często udostępniają informacje o swojej aktywności w internecie, w tym dane osobowe, które są wykorzystywane do przedstawiania im spersonalizowanych reklam. "Informacje o nas mogą zbierać - i przekazywać innym podmiotom - zarówno twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych" - dodano.

UOKiK: Postępowanie w sprawie, a nie przeciw

Reklama

Stwierdzono, że na podstawie analizowanej zmiany rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. "W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm" - wyjaśniono.

UOKiK zastrzegł, że nie oznacza to jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. "Pojawiły się jednocześnie wątpliwości, czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji" - wskazano.

UOKiK przypomniał, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. "Celem działań Prezesa Urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji" - podkreślono.