Dodano, że zmalała również wartość sprzedaży - o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym czwartym kwartale ubiegłego roku.
Jakie telewizory najchętniej kupują Polacy?
Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65, 43, 55 i 50 cali. Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40 cali) i bardzo duże telewizory (powyżej 65 cali). Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.
10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczości 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji - powiedział cytowany w komunikacie Wiesław Peché z GfK.
Średnie ceny spadały
Jak podaje GfK, pomimo że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. o 2,2 proc. rok do roku, wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.
Według GfK, w najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.
Jest zbyt wcześnie, by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podkreśla ekspert GfK.
autor: Łukasz Pawłowski