W tym roku na świecie sprzedanych będzie 367,8 mln komputerów - prognozuje firma analityczna Gartner. To o 19 proc. więcej niż w 2009 r., kiedy sprzedano 308,3 mln sztuk. Zdaniem dyrektora ds. badań firmy Gartner Ranjita Atwala, nawet jeżeli światowa gospodarka wolniej będzie się odbudowywać po kryzysie, to nie wpłynie to w znaczący sposób na rynek komputerów, gdyż posiadanie PC-ta jest coraz częściej kojarzone z koniecznością, a nie luksusem.

Reklama

"Obniżyliśmy naszą prognozę wzrostu rynku w drugiej połowie 2010 r. o 2 proc. - do 15,3 proc. To wynik niepewnych prognoz gospodarczych dla USA i Europy Zachodniej" - dodał Atwal. Podkreślił, że w 2009 r. to indywidualni klienci podtrzymywali rynek PC-tów, a firmy rezygnowały z zakupów sprzętu. Zdaniem eksperta firmy Raphaela Vasqueza, w całkowitej sprzedaży komputerów przenośnych spada udział mini-notebooków. Pod koniec 2009 r. wyniósł on 20 proc., gdy tymczasem w drugim kwartale br. spadł poniżej 18 proc. Vasquez spodziewa się, że w 2014 r. będzie to 10 proc.

"Zawsze znajdą się chętni na zakupu mini-notebooków, ale nigdy urządzenia te nie będą substytutem tradycyjnego laptopa. (...) Ci, którzy decydowali się na zakup mini-notebooka ze względu na niską cenę, teraz decydują się na zakup tradycyjnego notebooka, bo ceny obu urządzeń stają się do siebie coraz bardziej zbliżone" - zaznaczył. Gartner to firma analityczna zajmująca się badaniami branży IT. Powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1,2 tys. analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.