Akcelerator to połączenie inkubatora przedsiębiorczości z funduszem zalążkowym. Cieszyński akcelerator będzie wspierał absolwentów kierunków związanych z tworzeniem gier w zakładaniu własnych firm. Młodzi przedsiębiorcy mogą liczyć też na pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych, prowadzeniu księgowości. Oprócz tego będzie można ubiegać się o finansowanie działań marketingowych, np. kosztów targów.

Reklama

To porozumienie trzech istotnych podmiotów: Uniwersytetu Śląskiego, samorządu, czyli powiatu cieszyńskiego i agencji rządowej - Agencji Rozwoju Przemysłu, które (...) wyciągają rękę do młodych, aktywnych, utalentowanych Polaków, mówiąc: jesteście nam potrzebni, jesteście potrzebni tu w Polsce; jest tu dla was miejsce, dla waszej aktywności, dla waszych talentów, dla waszych umiejętności, ciężkiej pracy. Chcemy was (...) zatrzymać w kraju" - podkreślił szef MSP Dawid Jackiewicz.

Jak mówił, wartość rynku gier wideo na świecie jest szacowana na ponad 100 mld dolarów. W Polsce to prawie 2 mld zł. Jesteśmy przekonani, że w perspektywie najbliższych lat Polska - z 23. miejsca w Europie - stanie się bardzo poważnym graczem, miejscem działalności młodych (...) informatyków. Wejdziemy do pierwszej dziesiątki, a 2 mld zł przeistoczą się w 20 mld dolarów - dodał minister skarbu.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapewniła, że jej resort będzie wspierał budowę akceleratora w Cieszynie. Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy rządowy program "Start in Poland". W tej chwili doprecyzowujemy jego ramy, charakter i zasady finansowania. Akcelerator gier wideo, którego działalność inaugurujemy, jest jednym z dobrych przykładów tego, w jaki sposób program "Start in Poland" chcemy realizować - zaznaczyła.

Chcemy, aby "zwinne" małe sektory mogły się dobrze rozwijać, aby kreatywni, młodzi polscy twórcy nie szukali szybko po ukończeniu swoich studiów miejsca do rozwoju poza granicami Polski, ale aby mogli robić to tutaj - podkreśliła wiceszefowa MR.

Dodała, że 5 proc. polskiego eksportu do Stanów Zjednoczonych stanowią gry komputerowe i wideo. Wyraziła nadzieję, że ten eksport będzie jeszcze większy, m.in. dzięki cieszyńskiemu projektowi.

Uruchomienie akceleratora będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla branży. Chcemy, aby w Polsce powstawało jak najwięcej światowych hitów, na miarę słynnego "Wiedźmina" - mówił z kolei prezes ARP Marcin Chludziński. Szef ARP podkreślał, że ważne jest to, by młodzi, utalentowani Polacy zostawali w naszym kraju i tu tworzyli, i zarabiali pieniądze. Oczywiście przy założeniu, że w Polsce będzie ulokowane centrum zysków (...) - zaznaczył. Jak mówił, ARP chce wspierać rozwój mniejszych ośrodków miejskich. Chcemy podkreślić, że świat nie kończy się na Warszawie - wskazał.

Reklama

Wiceprezes ARP Michał Szaniawski zwrócił uwagę, że akcelerator, jako forma pomocy w zakładaniu firm, nie jest jeszcze w Polsce popularny. Cieszyński akcelerator to program pilotażowy. Pozwoli nam zdobyć cenne doświadczenie przy realizacji projektu ogólnopolskiego, którym ARP chce się zająć - dodał. Partnerem merytorycznym projektu jest zamiejscowy Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, który kształci studentów na kierunku: projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. Infrastrukturę akceleratorowi ma zapewnić powiat cieszyński, a wsparcie finansowe - Agencja Rozwoju Przemysłu.