Cyfryzacja – lub jak chcą niektórzy cyfrowa rewolucja – to hasło odmieniane w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. I choć nie brakuje głosów, że to chwytliwy slogan, to w rzeczywistości kryją się za nią konkretne rozwiązania technologiczne, które pozwalają dostosować się do coraz to szybciej zmieniającego się otoczenia rynkowego.
Kto
Jeśli chodzi o deklaracje, to jest dobrze. Ponad połowa firm w Polsce zapewnia, że cyfrowa transformacja ich biznesu jest priorytetem strategicznym na najbliższe lata, co oznacza szerokie wykorzystanie nowoczesnych technologii we wszystkich procesach przedsiębiorstwa. Mało tego, według tegorocznego badania Orange Insights, dwie trzecie badanych firm z sektora MSP traktuje cyfryzację jako jedną z najważniejszych kompetencji w rozwoju swojego biznesu.
Ale już teraz krajowe firmy coraz intensywniej korzystają z nowoczesnych form komunikacji, bo mają świadomość, że technologie stają się krytyczne dla ich biznesów. Sięgają w tym celu m.in. po rozwiązania w chmurze, Big Data, sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, Internet Rzeczy… W sposobie działania firm już zachodzą rewolucyjne zmiany – 2/3 dużych firm deklaruje, że inwestycja w cyfryzację przyczyniła się do wzrostu ich przychodów.
A że wartość firm rośnie wraz z poziomem ich cyfryzacji i otwartości na innowacje, to także małe przedsiębiorstwa są bardzo otwarte na nowości – i to nie tylko start-upy czy technologicznie zaawansowane biznesy, ale także "tradycyjne" firmy. One także widzą w tych procesach realną wartość.
Branża nie ma przy tym znaczenia. Finanse, doradztwo, zarządzanie kadrami, handel, transport czy szeroko rozumiany przemysł ewoluują przecież na naszych oczach.
Po co
Co dokładnie dają nowe technologie? Sprzyjają zacieraniu tradycyjnych granic rynków, po drugie tworzą miejsce na nowe modele biznesowe, które pojawiają się w niemal wszystkich branżach. Wszystkich zalet nie sposób wymienić, ale do tych najważniejszych trzeba zaliczyć także dostarczanie wiedzy i szybkość inteligentnego przetwarzania dużych zbiorów danych – a jak wiadomo, im szybciej firma dowie się o potrzebach klienta, kluczowych zmianach w procesach ich obsługi, awariach etc., tym szybciej na nie zareaguje.
Dlatego tak ważne jest, by proces tworzenia danych, ich przetwarzania i analizowania przebiegał w sposób stały, ciągły i powtarzalny. W myśl zasady: dane to rdzeń cyfrowych przedsiębiorstw.
To punkt widzenia firmy. Ale cyfrowa transformacja zmienia też doświadczenia i oczekiwania klientów, a także ułatwia im kontakt z firmą – większy jest wybór kanałów obsługi oraz produktów i usług. A także, co nie mniej ważne, ich dostępność.
Jak
Jakie rozwiązania oferowane przez operatorów pomagają w transformacji biznesu? Kluczowych jest pięć obszarów. A są to:
- Inteligentny handel detaliczny – Smart Retail
To analiza porównawcza centrum handlowego i zachowań klientów z uwzględnieniem danych demograficznych, dochodów i zawodu.
- Inteligentne zarządzanie infrastrukturą
Zdalne zbieranie danych z liczników (energetyka, gazownictwo, wodociągi) i czujników monitorujących działanie urządzeń i analiza danych dzięki technologiom mobilnym i rozwiązaniom z zakresu Internetu Rzeczy.
- Inteligentne bezpieczeństwo
Monitoring obiektów i zgromadzeń dzięki technologiom mobilnym i rozwiązaniom z zakresu Internetu Rzeczy.
- Cyberbezpieczeństwo
Ochrona sieci firmowych i baz danych przed atakami cyberprzestępców.
- Inteligentne reklamy
Inteligentne billboardy, reklamy ukierunkowane na czas w oparciu o ruch ludności.