Badacze bezpieczeństwa z firmy Check Point są zaniepokojeni rosnącą liczbą złośliwych kampanii phishingowych wymierzonych w kupujących online. Wszystko za sprawą “świąt wyprzedaży” - Czarnego Piątku (27 listopada) oraz Cyberponiedziałku (30 listopada). Eksperci uważają, że trwająca pandemia Covid-19, która ogranicza dostęp do sklepów stacjonarnych, spowoduje znaczny wzrost liczby ataków hakerskich. Hakerzy starają się wykorzystać rosnące zainteresowanie okazjami - w tym roku chiński Dzień Singla, odbywający się 11 listopada przyniósł firmie Alibaba rekordową sprzedaż na poziomie 74 miliardów dolarów, prawie dwukrotnie wyższą niż w roku poprzednim.

Reklama

Specjaliści Check Pointa szacują, w trwających kampaniach phishingowych (związanych głównie z Black Friday) otwierana jest 1 na 826 wiadomości e-mail rozesłanych przez hakerów. Dla porównania wskaźnik ten na początku października wynosił mniej 1 na 11 000 e-maili. Dane sugerują zatem, że przełom listopada i grudnia będzie rekordowy, jeśli chodzi o przychody z cyberprzestępczości!

Przykładem ilustrującym działania hakerów jest przeprowadzona na początku miesiąca kampania phishingowa, podszywająca się pod oferty Pandory – popularnego duńskiego producenta i sprzedawcę biżuterii. Użytkownicy, głównie z USA, Wielkiej Brytanii i Bułgarii, otrzymali fałszywe e-maile prezentujące ofertę jubilerską, które – po kliknięciu w link – przekierowywały na stronę łudząco przypominającą oficjalny sklep internetowy Pandora, mającą na celu przechwycenie danych płatniczych internautów.

Ograniczenia narzucone przez Covid-19 nieuchronnie zwiększą zainteresowanie zakupami online. W związku z tym spodziewamy się rekordowej aktywności hakerów skierowanej przeciwko robiącym zakupy online w nadchodzącym sezonie świątecznym, zwłaszcza w okolicach Czarnego Piątku i Cyberponiedziałku. - tłumaczy Omer Dembinsky, kierownik działu Data Intelligence w Check Point.

W listopadzie zauważamy niezwykłe i zdecydowane zainteresowanie hakerów „ofertami specjalnymi”. Tego typu kampanie phishingowe mogą być niezwykle zwodnicze, a kupujący online mogą łatwo pomylić je z prawdziwymi ofertami sklepów internetowych. Żyjemy w epoce, w której każdy e-mail w naszych skrzynkach odbiorczych musi być traktowany z ostrożnością. Gorąco zachęcam każdego kupującego w Internecie, aby zastanowił się dwa razy, spoglądając na „specjalną ofertę” swojej ulubionej marki - dodaje ekspert Check Pointa.