Wyjdź z biura i porozmawiaj z ludźmi

Obecnie żyjemy w świecie nadmiaru danych. Mamy dostęp do wszelkiego rodzaju statystyk dotyczących użytkownika (wiek, płeć, wykształcenie, lokalizacja itp.), jego zachowania (w co klika, jak często odwiedza stronę, w jakich godzinach i z jakich urządzeń) oraz wiele innych. Danych tych jest tak dużo, że niezwykle trudno o ich dobrą interpretację. Poza tym liczby nie zawsze potrafią wskazać, co tak naprawdę jest przyczyną takiego, a nie innego zachowania.

Dobrym pomysłem są bezpośrednie rozmowy z użytkownikami. Wtedy dopiero poznamy ich właściwą opinię, a nawet możemy uzyskać wiele przydatnych wskazówek. Ciekawą formą zdobywania wiedzy mogą być np. warsztaty zorganizowanie wspólnie z wyselekcjonowaną grupą użytkowników albo obserwacja ich zachowań w naturalnym otoczeniu. Wtedy będziemy mogli dostrzec szczegóły, o których wcześniej nie mieliśmy zielonego pojęcia.

Sam dobierz sobie ludzi i… pokochaj ich

Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy jak istotnym aspektem jest właściwa komunikacja. Liczni przychodzą do pracy, gdzie muszą użerać się z wrednym szefem bądź podwładnymi, z którymi kompletnie nie idzie się dogadać. Odpowiedni dobór pracowników może zapobiec takim sytuacjom. W trakcie rekrutacji, poza odpowiednimi kwalifikacjami, zwróć szczególną uwagę na to, czy po prostu daną osobę lubisz. To samo tyczy się pracowników. Lepiej jest pracować z szefem, z którym ma się dobry kontakt. W końcu nieraz będziemy spędzać z nim więcej czasu niż z własną rodziną.

Jeśli nie masz wpływu na dobór pracowników, chociaż zadbaj o odpowiednią atmosferę w pracy. Aby to uczynić, przede wszystkim zacznij słuchać i rozmawiać ze swoimi współpracownikami. W przypadku konfliktów i różnicy zdań, nie duście w sobie wszystkiego. Wyjaśniajcie nieporozumienia na bieżąco i szukajcie wspólnych rozwiązań. Korzyści gwarantowane!

Dbaj o kreatywność swoich pracowników

Jeżeli dobrałeś już ludzi, to zadbaj teraz o ich rozwój i kreatywne podejście do tematu. Nie zamykaj pracowników w szarych boksach znanych z amerykańskich filmów. Dopilnuj, aby mieli odpowiednie warunki, sprzęt i dobrze czuli się w pracy. Następnie zorganizuj dla nich pobudzające kreatywność zajęcia, wysyłaj na szkolenie i konferencje. Kreatywny pracownik ze świeżym spojrzeniem może dać dużo więcej korzyści, niż się tego spodziewasz.

Odpowiadaj na potrzeby ludzi

Do tego wzywał legendarny Steve Jobs i to hasło było już wielokrotnie przypominane. Często jednak w trakcie projektowania zapominamy o tym, komu to wszystko ma służyć. Pamiętaj o tym na każdym kroku i zadbaj, aby Twoje produkty bądź usługi były rozwiązaniem istotnych ludzkich problemów lub chociaż ułatwieniem pewnych czynności. Jest bardzo duża szansa, że odpłaci Ci się to z nawiązką.

Dodaj coś fajnego

Prowadzisz stronę internetową? Masz aplikację? Dodaj do niej przyjazny dla oka element, który będzie kojarzył się pozytywnie z Twoim serwisem. Ciebie może to niewiele kosztować, ale za to Twój produkt zapadnie na długo w pamięci użytkowników.

Pamiętaj o niepełnosprawnych

Wiele osób ma problem z normalnym funkcjonowaniem, o korzystaniu z nowoczesnych technologii już nie mówiąc. Spory odsetek niepełnosprawnych, pomimo licznych przeszkód, stanowią internauci i potencjalni klienci. Pamiętaj o nich i dostosuj swój produkt do ich potrzeb. Zadbaj o rozwiązania ułatwiające dostęp. To niedługo będzie standard, tak jak standardem są podjazdy przed wejściami do budynków bądź sygnał dźwiękowy na przejściu dla pieszych. Poza tym, czyż nie marzysz o poszerzeniu grona swoich odbiorców?

I nie bój się próbować

O ile nie zagraża to Twojemu biznesowi, to nie bój się próbować. Bądź otwarty na nowe pomysły i idee. Z resztą, jeśli nie spróbujesz, nigdy nie przekonasz się, czy jakakolwiek z tych wskazówek jest cokolwiek warta.