CIR poinformowało we wtorek, że rząd przyjął projekt ustawy o wsparciu gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej. Został on przygotowany przez ministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Janusza Cieszyńskiego.
Przypomniano, że w tym roku nastąpi zmiana sposobu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, poprzez zastąpienie dotychczasowego systemu DVB-T/MPEG-4 bardziej efektywnym DVB-T2/HEVC. "Wprowadzenie tego rozwiązania jest obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Rząd chce dofinansować osobom najuboższym zakup dekodera do telewizora, który umożliwi odbiór bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej w nowym standardzie" - podkreślono.
W komunikacie wskazano, że z badań przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że w Polsce 2,27 mln gospodarstw nie jest przystosowanych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. W związku z tym, zmiana systemu na DVB-T2/HEVC będzie wiązała się dla nich z koniecznością wymiany telewizora na nowszy lub doposażenia telewizora w dekoder naziemnej telewizji cyfrowej. "Nowy standard telewizji naziemnej to więcej bezpłatnych programów telewizyjnych, w lepszej jakości obrazu i dźwięku" - zaznaczono.
Przyjęty przez rząd projekt ustawy przewiduje wprowadzenie świadczenia w wysokości 100 zł, które pozwoli na dofinansowanie zakupu dekodera. "Pozwoli to w całości lub w części na pokrycie kosztu zakupu urządzenia umożliwiającego dalszy odbiór naziemnej telewizji cyfrowej w standardzie DVB-T2/HEVC" - zwrócono uwagę.
Kto będzie mógł złożyć wniosek?
Wyjaśniono, że zgodnie z projektem wniosek o przyznanie świadczenia będzie mogła złożyć jedna osoba z gospodarstwa domowego. "Składając wniosek trzeba będzie oświadczyć, że bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego ze względu na trudną sytuację materialną gospodarstwa domowego" - poinformowano.
Dodano, że wniosek o dopłatę będzie można składać elektronicznie - z wykorzystaniem platformy gov.pl, jak również za pośrednictwem pracowników Poczty Polskiej. "W odpowiedzi na złożony wniosek osoba uprawniona otrzyma specjalny kod na podany we wniosku adres email lub w postaci wydruku - w przypadku wniosku za pośrednictwem pracownika Poczty Polskiej. Przyznany kod będzie można realizować w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz poprzez internetowe platformy sprzedażowe" - wyjaśniono. Program dopłat będzie realizowany do końca 2022 r.
W Polsce wdrożenie nowego standardu odbędzie się etapowo. Pierwszy etap - od 28 marca 2022 r. dotyczyć będzie województwa dolnośląskiego i lubuskiego. Drugi etap - od 25 kwietnia 2022 r. - województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Trzeci etap - od 23 maja 2022 r. – łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego. Czwarty etap - od 27 czerwca 2022 r. - województwa lubelskiego, mazowieckiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego.