Ask.fm

Reklama

Ten łotewski serwis internetowy początkowo miała działać na zasadzie Q&A czyli pytań i odpowiedzi. Szybko jednak zamienił się w serwis społecznościowy, który staje się coraz popularniejszy wśród europejskich nastolatków. W Polsce korzysta z niego już 1,6 mln osób do 24 roku życia a według Google Zaitgeist to właśnie termin "Ask.fm" najszybciej zyskiwał na popularności wśród wpisywanych w wyszukiwarkę haseł. W Google Polacy najczęściej szukali tez odpowiedzi na pytanie, co to jest iban (numer rachunku bankowego potrzebny m.in do płacenia PayPalem) i jak zrobić lukier.

Ban

Czyli zablokowanie innego użytkownika. Zwykle o tym, czy ktoś, kto złamał regulamin, zostanie zablokowany, decydują administratorzy forów czy serwisów. Ale w dobie serwisów społecznościowych coraz częściej to i sami internauci mogą blokować inne osoby. Wystarczy zgłosić naruszanie zasad. Takie blokady bardzo często budzą duże kontrowersje. Szerokim echem odbiło się choćby zablokowanie przez Facebook profilu prawicowego portalu Fronda, po tym jak umieszczono na nim zdjęcie płodu po aborcji.

Chek in

To już nie tylko odprawa na lotnisku, to także "zameldowanie" się w portalach społecznościowych (głównie Facebooku), czyli zaznaczenie miejsca, w którym się obecnie znajduje internauta. Warszawska nadwiślańska letnia knajpa Temat Rzeka była w ubiegłym roku tak popularnym "spotem (miejscem) checkinów", że trafiła (obok m.in placu Taksim w Stambule, areny O2 w Londynie czy Disneylandu w Kalifornii) na listę 25 najpopularniejszych miejsc świata.

Harlem Shake

Boom na krótkie 30-sekundowe lub minutowe filmiki z przebieranymi ludźmi tańczącymi w rytm piosenki "Harlem shake" rozpoczął się w lutym ubiegłego roku. YouTube momentalnie zapełnił się mniej lub bardziej amatorskimi nagraniami z całego świata. Wszystko zaczęło się od vloggera DizastaMusic, który jako pierwszy wrzucił film z charakterystycznym tańcem. To właśnie o "harlem shake", według raportu Facebooka, najczęściej dyskutowali polscy użytkownicy w 2013 roku.

Hashtag

Fraza lub słowo poprzedzone symbolem "#". Dzięki niemu łatwo zlokalizować w internecie dyskusję na danym temat. Zaczęło się od wpisu na Twitterze Amerykanina Chrisa Messiny z 2007 roku. Zapytał on: "A co myślicie o tym, by używać znaku "#" i w ten sposób grupować dyskusje?". Przez lata to głownie Twitter używał hasztagów, w 2013 roku oficjalnie wprowadził je do użycia także Facebook.

Reklama

Selfie

Czyli po polsku - przepraszamy za wyrażenie - "samojebka". Zdjęcia robione sobie samemu smartfonem lub tabletem przeszły z poziomu obciachu do powszechnego użycia. Najlepszy dowód: Barack Obama zafundował sobie właśnie taką pamiątkę z pogrzebu Nelsona Mandeli, a słownik Oxfordzki wyrażenie "selfie" uznał za słowo roku 2013.

Twerk

Jeżeli nie wiesz, co oznacza ten termin, to radzę: zgoogluj. To rodzaj tańca polegający na potrząsaniu pupą po prostu trzeba zobaczyć. Galopującą popularność (jeden z najczęściej poruszanych tematów na polskim Facebooku) zdobył dzięki młodej amerykańskiej piosenkarce Miley Cyrus. Jeżeli nie wiesz, kim ona jest, tym bardziej wpisz w wyszukiwarkę: "Miley Cyrus+ twerk". Próbka poniżej:

What deos the fox say

To miała być tylko kiczowata reklama nowego jesiennego sezonu norweskiego programu satyrycznego "I kveld med Ylvis". Jednak teledysk nagrany do piosenki "Jak mówi lis?" momentalnie stał się internetowym hitem i viralem, czyli nagraniem, które sami internauci za pomocą mediów społecznościowych rozpropagowali na całym świecie. 9 dni po premierze zanotował 20 mln wyświetleń na YouTube, dzięki czemu zadebiutował na liście Billboard Hot 100 na 29 pozycji, i do tego pozostawał tam przez dwa tygodnie. To był pierwszy taki sukces norweskiego popu od 1985 roku i hitu grupy A-Ha "Take on me". Do dziś kawałek o tym "Jak mówi lis" zebrał już ponad 320 mln odsłon.