Wartość polskiego rynku e-commerce szacowana jest na około 17,6 mld złotych. Wyniki za rok 2011 będą szacunkowo o prawie miliard złotych większe. Bezpieczeństwo transakcji i ochrona danych osobowych to podstawa, jaką powinien zapewnić nam sklep internetowy. Niestety, jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo zakupów w polskich sklepach internetowych” (opracowanego przez serwis Domeny.pl i CertfikatSSL.pl), standardy bezpieczeństwa nie są w równym stopniu respektowane przez wszystkie sklepy.

Co czternasty sklep korzysta z SSL
Z raportu wynika, że zaledwie 14 proc. sklepów internetowych wprowadziło szyfrowanie informacji w procesie rejestracji, logowania czy składania zamówienia. Tylko 7 proc. sklepów posiada zainstalowany aktualny certyfikat SSL. Certyfikat, zależnie od dostawcy, wydawany jest na okres od roku do 10 lat. Bezpieczne korzystanie ze strony umożliwia wyłącznie ważny certyfikat SSL.

Do kwestii bezpieczeństwa bardzo poważnie podchodzą najwięksi gracze na rynku. - Od dłuższego czasu korzystamy z certyfikatu SSL, który zabezpiecza dane kupujących - przekonuje Marek Stempowski – dyrektor ds. e-commerce sklepu Lazienkaplus.pl. Sklep posiada certyfikat wydany przez firmę Certum PCC - największe publiczne centrum certyfikacji w Polsce. - W każdej chwili klienci mogą sprawdzić aktualność certyfikatu zwyczajnie klikając w logotyp naszego partnera – zapewnia przedstawiciel sklepu.

Warto pamiętać, że od 1 stycznia 2011 roku jedynym gwarantem bezpieczeństwa przesyłanych danych są certyfikaty SSL z kluczami o długości 2048-bitów. Aktualne normy bezpieczeństwa zostały ustalone przez Narodowy Instytut Standaryzacji i Technologii z siedzibą w USA. Jak wynika z raportu, aż 79 proc. polskich sklepów internetowych nie korzysta z tego typu zabezpieczeń!

Bezpieczeństwo przepływu danych i dokonywanych transakcji to nie tylko skuteczna forma ochrony, ale także szansa na budowanie trwałych relacji z klientem. To jednak nie wszystko!

Sklep – wiarygodny partner
Lubimy kupować w sklepach, które mają dobrą opinię wśród naszych znajomych i które są obecne na rynku dłużej niż jeden sezon. W internecie jest podobnie: bardzo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa ma wiarygodność sklepu. Dzięki nowoczesnym narzędziom potencjalni klienci mogą w łatwy sposób zweryfikować to, co o sklepie mówi się w sieci.

- Uczestniczymy w rozmaitych programach, w których możemy wykazać klientom naszą wiarygodność. W 2010 r. zostaliśmy laureatem rankingu „Zaufane opinie Ceneo”. Z kolei w tym roku serwis Opineo.pl przyznał nam „Znak jakości Q”. Nie boimy się prosić naszych klientów o wystawienie opinii – jesteśmy pewni jakości naszych usług - mówi Marek Stempowski z Lazienkaplus.pl.

Bezpieczeństwo dostaw
Klienci przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa dostawy zakupionych produktów – szczególnie jeśli kupowany produkt może zostać uszkodzony podczas transportu. - Specyfika naszego sklepu wymaga, aby również transport spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa. Dlatego w realizacji zdecydowanej większości zamówień korzystamy z własnej floty pojazdów. To daje nam pełną kontrolę nad całym procesem dostawy i pozwala ujednolicić standardy – przekonuje Marek Stempowski.

O tym, aby wybierać tylko sprawdzone sklepy internetowe należy pamiętać szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy rozmaite sklepy kuszą atrakcyjnymi promocjami. Zanim zdecydujemy się wydać swoje pieniądze w konkretnym sklepie, pamiętajmy o sprawdzeniu jego wiarygodności. Cyberprzestępcy nie śpią!