W starciu o rynek mobilnego internetu magnesem będą tablety. Sieci komórkowe liczą, że powtórzą one sukces netbooków, małych przenośnych komputerów, które w ostatnich dwóch latach były hitem sprzedaży i wciąż cieszą się dużą popularnością w ofercie operatorów.
W Plusie drogo
Wbrew oczekiwaniom największą atrakcją ofert wcale nie będzie iPad. Sieci większy nacisk położą na promowanie konkurencyjnego dla tabletu Apple’a urządzenia Samsunga – Galaxy Tab. Potem przyjdzie pora na kolejnych producentów.
Jedynym operatorem, który sprzedaje dziś w Polsce iPada, jest Plus, ale cena urządzenia waha się od 1999 zł do 2999 zł, w zależności od pakietu dostępu do przenośnego internetu. Operator nie ma jednak specjalnej umowy z Apple’em na dystrybucję, dzięki któremu urządzenie mogłoby być tańsze. Kupił je po prostu na otwartym rynku.
Na specjalne warunki sprzedaży iPada liczyli konkurenci Plusa – Era i Orange. Obie sieci podpisały wcześniej takie umowy na sprzedaż iPhone’a. Dzięki temu oferują telefon taniej niż Plus, który umowy nie ma.
Ale na powtórkę w przypadku iPada raczej się nie zanosi. Z informacji „DGP” wynika, że ani Era, ani Orange nie prowadzą obecnie rozmów z Apple’em na temat dystrybucji iPada w Polsce. To efekt globalnej polityki koncernu.
– Nie ma na świecie operatora komórkowego, który sprzedaje iPada w ramach specjalnej umowy z Apple’em i ma dobre warunki cenowe. Apple wybrał inną strategię – mówi przedstawiciel jednego z operatorów.
Samsung w grze
Nie oznacza to jednak, że w Erze i Orange iPada nie będzie. Operatorzy najprawdopodobniej wprowadzą go do oferty, by nie ustępować Plusowi. Warunki cenowe będą jednak raczej zbliżone, co oznacza, że po tablet Apple’a sięgnie niewielka grupa klientów.
By osiągnąć bardziej masową sprzedaż, sieci sięgną po tańszych konkurentów. Gwiazdą tegorocznych ofert mobilnego internetu będzie Galaxy Tab Samsunga. W IV kwartale wprowadzą go Orange, Era i Play. Nie wiadomo na razie, czy nowy sprzęt – poza iPadem – będzie miał w tym roku Plus. – Rozważamy to – mówi „DGP” Katarzyna Meller, rzecznik sieci Plus.
Plus może postawić na tablet Della o nazwie Streak. Urządzenie ma przekątną 5 cali, byłby więc uzupełnieniem dla liczącego 9,7 cala iPada. Niewykluczone też, że po sprzęt Della sięgnie Orange. Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, przyznaje, że operator negocjuje z kilkoma producentami. – Jak dobrze pójdzie, klienci Orange będą mieli 2 – 3 urządzenia do wyboru. Ale w tym momencie nie podam żadnych szczegółów – mówi „DGP”.
Dopiero w przyszłym roku operatorzy będą mogli wprowadzić do oferty biznesowej tablet PlayBook firmy Research In Motion, producenta telefonu BlackBerry. Wczoraj firma ogłosiła, że tablet na rynkach międzynarodowych dostępny będzie w połowie przyszłego roku.
Klient zyska
Tablety mają sprzedawać naszą ofertę mobilnego internetu – mówi Marcin Gruszka z Playa.
– Obok smartfonów to przyszłość mobilnych usług – dodaje Wojciech Jabczyński z Telekomunikacji Polskiej.
A to oznacza, że będziemy kupować tablety tak jak teraz notebooki. Nie trzeba będzie płacić jednorazowo całej ceny, ale będziemy się wiązać z siecią na 2 – 3 lata, opłacając abonament za dostęp do mobilnego internetu. Dzięki temu, że operatorzy kupią urządzenia od producentów z dużymi upustami, ceny powinny być bardziej atrakcyjne niż na wolnym rynku.