Największy producent procesorów na świecie ma już 85 proc. udziałów w polskim rynku. Mimo to nie rezygnuje z walki o nowych klientów.
W przyszłym roku Intel chce je zwiększyć. Ma mu w tym pomóc druga generacja procesorów Intel Core i3, i5 i i7 z nowej linii Sandy Bridge, która wspierają grafikę i rozwiązania 3D. Wyposażone w te urządzenia komputery Acer, Samsung, Lenovo czy Sony pojawią się na polskim rynku pod koniec stycznia przyszłego roku.
Oddział Intela w Polsce będzie wspomagał ich sprzedaż kampaniami reklamowymi i marketingowymi prowadzonymi wspólnie z producentami komputerów i sieciami handlowymi, a także własnymi akcjami. Wykorzystywany będzie głównie internet i serwisy społecznościowe, takie jak Facebook.
Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na Europę Środkową i Wschodnią, powiedział „DGP”, że to niejedyna nowość, która w przyszłym roku pojawi się w Polsce. Zapowiada też działania promujące sprzedaż nowych technologii i proceserów serwerowych dla firm. Intel zwiększy też swoją aktywność w promowaniu swojego internetowego sklepu z aplikacjami AppUp.
Można z niego ściągać i instalować na komputerach zarówno darmowe, jak i płatne aplikacje. Spółka uruchomiła go w tym roku, by wejść na szybko rosnący rynek aplikacji zdominowany dotychczas przez AppStore koncernu Apple oraz Android Market Google’a. Oba oferują aplikacje na telefony komórkowe i tablety. AppUp Intela – na netbooki, a w przyszłości pewnie na smartfony. Dotychczas nie był on promowany na polskim rynku.
"Intel to już nie tylko procesory, ale także oprogramowanie. Dzięki przejęciu firmy McAfee będziemy mogli oferował pełen pakiet sprzętowej i programowej ochrony danych. Będziemy także wspierać takie rozwiązania jak AppUp, bo to element naszej strategii" -mówi Tomasz Klekowski. Jego zdaniem w tym roku przedsiębiorstwa przestały ciąć koszty i zaczęły zwiększać inwestycje w nowy sprzęt.
"Ten rok można uznać za koniec kryzysu, jaki znamy z 2009 roku, zarówno firmy, jak i klienci prywatni powrócili do poziomu zakupów sprzed 2 lat " mówi Tomasz Klekowski. Ożywienie najbardziej widać w segmencie biznesowym. Zdaniem Klekowskiego popyt na rynku konsumenckim wyhamował w drugiej połowie roku i jest poniżej oczekiwań.
Szef Intela szacuje, że sprzedaż komputerów stacjonarnych, serwerów i laptopów na koniec tego roku zamknie się około 27-proc. wzrostem i sięgnie około 4 mln sztuk. "Tak wysoki wzrost to efekt niskiej bazy z roku 2009" - mówi.
Intel wprawdzie dominuje na globalnym rynku procesorów z udziałem sięgającym 80,4 proc., jednak według danych firmy IDC spadł on w trzecim kwartale o 0,3 proc. Zyskali konkurenci – AMD i VIA. Ten pierwszy zwiększył udziały w rynku z 19 proc. do 19,2 proc., ten drugi z 0,3 do 0,4 proc.
W przyszłym roku konkurencja zaostrzy się jeszcze bardziej. W odpowiedzi na nowe procesory Intela AMD szykuje kontrofensywę – producent wprowadzi na rynek nową generację opartą na architekturach Fusion i Bulldozer. Procesory zbudowane są z myślą nie tylko o tabletach, lecz także netbookach i komputerach stacjonarnych oraz serwerach.